sobota 17. června 2017

Látkovky (pro mě)

Pokud vás toto téma pohoršuje, překlikněte prosím někam jinam.

Pratelné látkové vložky používám už spoustu let. Od narození prvního dítěte. Ale až teď nedávno (no, několik cyklů už proběhlo, než jsem se dokopala tento článek sepsat) jsem si ušila také verzi s PULem, takže už nemusím mít zábrany používat látkovky i v těch "nejdrastičtějších" dnech.


Úplně poprvé jsem se o nich dočetla na stránkách Ekolistu. Připadalo mi to trochu ulítlé, ale zároveň ve mně tento článek vzbudil zvědavost a chuť látkovky vyzkoušet. V té době jsem ale ještě bydlela na koleji bez pračky, a tak jsem experimenty odložila na "někdy v budoucnu, možná". Když jsem byla poprvé těhotná a kupovala látkové pleny, přihodila jsem ze zvědavosti do košíku i dvě balení vložek... a jsem moc ráda, že jsem tehdy našla odvahu tento krok udělat.

Nebudu se tu dopodrobna rozepisovat o různých druzích vložek a o údržbě, na toto téma už na internetu najdete spoustu informací. Např. na stránkách www.latkove-vlozky.cz . Důvody, proč dát přednost látkovkám před jednorázovkami, jsou stejné jako u látkových plen: jsou šetrnější k přírodě i k našemu zdraví a jako bonus ušetříte i nějakou tu korunu.

Moje šití
Své látkovky jsem si ušila ze zbytků látek, z kterých jsem kdysi šila plenky (přečtěte si o tom ZDE). Přikoupila jsem jen 1 čtverec (nepromokavého) PULu. Šila jsem (přibližně) podle Caramilly, ale návodů se dá na netu najít určitě víc. Velikosti jsem si upravila podle svých potřeb, a to mi na šití vlastních vložek připadá nejlepší - můžete si je ušít přesně podle sebe a toho, jak vám to vyhovuje. Já mám radost hlavně z "nočních" (prodloužených) vložek, protože ty, co jsem si kdysi koupila společně s plínkami byly moc krátké. Šila jsem z bílých látek, protože mi krvácet na barevnou látku připadá prostě divné, ale to je jen můj osobní problém, většinou na fotkách doma šitých vložek vídám látky barevné :-)

Moje zkušenosti
Je logické, že kdyby mi používání látkových vložek bylo nepříjemné, nepsala bych tu o nich oslavné články. Zrovna tak je jasné, že kdyby bylo jejich nošení tak moc nechutné, nehygienické a prostě fuj fuj, jak píší některé facebookové diskutující, které je nikdy nezkusily, pod fotkami výtvorů v jedné nejmenované šicí fb skupině, tolik žen by si je nekupovalo nebo nezkoušelo ušít. Pravda je taková, že látkové vložky jsou oproti umělohmotných ("igelitovým") jednorázovkám velmi příjemné a prodyšné. Ze začátku byl pro mě nezvyk zvyknout si na to, že jsou tlustější než jednorázovky. Doporučuju je (z vlastní zkušenosti) hlavně ženám, které trpí na kvasinkové infekce.
Co se druhů vložek týče - na dny, kdy je krvácení silnější, doporučuju vložky s PULem, ne že by byl nějak zásadní, ale dodá vám větší pocit jistoty, že nikde nic neproteče. Jak už jsem psala, mám i "modely" bez PULu - "obal" ve tvaru vložky, zespoda rozevírací, do kterého se vkládají savé vkládačky. Občas se mi stávalo, že vkládačka trochu ujela stranou a vložka protekla, ale ke konci MS je tento druh látkovek výborný, protože si můžete ubrat vrstvu. Navíc i rychleji po vyprání schnou.
K údržbě jen toto - pokud jste tak trochu lenivé jako já, rozhodně nedoporučuju skladovat použité vložky v kyblíku s víkem "namokro" (ve studené vodě), jak se všude doporučuje. Voda se musí opravdu pravidelně vyměňovat, jinak si doma vytvoříte neskutečně smrdutě zabijáckou chemickou zbraň :-) Radím proto vložky bezprostředně po použití proprat ve studené vodě a skladovat "nasucho", např. s plenami. My už pleny nevedem, a tak hážu většinou rovnou do pračky (u nás se pere téměř každý den).
Nejčastější námitka, kterou čítám v debatách o látkových vložkách, zní nějak takto: "A to jako, když jsem celý den v práci, mám schovávat zakrvácenou vložku někde v kabelce?" Nevím. Jsem na rodičáku, do práce zatím nechodím. Přiznám se, že jedeme-li na větší výlet mimo domov nebo pokud se vypravím třeba na nějaký koncert mezi lidi, kde se potřebuju cítit sebejistě, sáhnu raději po jednorázovce. Noste látkovky třeba jen doma nebo je zkombinujte s menstruačním kalíškem. Každá nevyhozená jednorázovka, která neskončí na smeťáku nebo ve spalovně, dobrá.

Cyklická žena, STM
Když už je řeč o menstruaci, nemůžu se nezmínit... Pojem cyklická žena jste už nejspíš slyšeli nebo o něm četli. Je to teď módní téma, kterého je všude hodně. Knížky jsem nečetla. Nechtěla jsem se nechat ovlivnit. Začala jsem se jen důkladněji pozorovat v průběhu cyklu a nestačila se divit. Proč nám o tom dřív nikdo neřekl? U mě, která vždy měla menstruaci velmi nepravidelnou (zpoždění klidně i o měsíc), se jenom tím, že jsem své tělo začala víc vnímat, téměř úplně zpravidelnil cyklus (odchylka max. 2 dny, což u mě bylo dřív něco naprosto nevídaného). Nemám už takové bolesti jako dřív. Chápu proměny svých nálad, učím se s nimi pracovat.
Myslím, že poznám, kdy mám ovulaci. Odtud už je jen krůček k STM - symptotermální metodě antikoncepce. Umělých hormonů už netřeba. Přiznám se, že brožurku od CENAPu a kvalitní teploměr mám doma už snad 2 roky, ale ještě jsem se nedokopala začít se opravdu pravidelně měřit. Tak třeba teď, když to vypadá, že po osmi letech přestávám kojit, konečně začnu.
(ZDE odkaz na fb skupinu "Přirozená antikoncepce")



Žádné komentáře:

Okomentovat